سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ خلق، راستگوترینشان است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :1
کل بازدید :38404
تعداد کل یاداشته ها : 27
103/2/25
4:26 ص

 

 

شهید سید مجتبی نواب صفوی

شهیدنواب صفوی

زندگی نامه

سید مجتبی از روحانیون مبارز و رهبر جمعیت فدائیان اسلام و از پیشتازان مبارزات اسلامی و مکتبی بر ضد رژیم شاهنشاهی و استعمار بود .

او در سال 1303شمسی در محله خانی اباد نو و در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود .

پدرش سید جواد میرلوحی به دنبال صدور قانون (لباس های متحد الشکل )لباس روحانیت را از تن بیرون کرد و به عنوان وکیل در داد گستری مشغول به خدمت شد اما پس از چندی در پی یک مشاجره سخت سیلی محکمی به صورت (علی اکبر داور)وزیر عدلیه وقت زد که نتیجه ان گذراندن محکومیت سه ساله در زندان بود .

سید مجتبی در 7سالگی وارد دبستان حکیم نظامی شد و سپس در مدرسه صنعتی المانی ها به تحصیل ادامه داد و هم زمان در یکی از مساجد خانی اباد نو به فراگیری دروس دینی مشغول شد او پس از چندی به نجف اشرف هجرت کرد و در ان جا اقامت گزید وی فقه و اصول و تفسیر را از استادانی چون علامه امینی (ره)و حاج اقا حسین قمی و اقا شیخ محمد تهرانی اموخت

شهیدنواب صفوی

کارهای شهید

او درنجف یکی از آثار احمد کسروی را که در آن به یکی از امامان معصوم (ع)توهین شده بود مطالعه کرد و چون برخی ازمراجع نجف کسروی را مرتد می دانستند ، از این رو به ایران باز گشت تا کسروی را از ان کار بازدارد .

وی پس از چند جلسه بحث و گفت گو با کسروی وی را عنصری بی دین یافت و به کمک چند نفری از فضلا و نویسندگان«جمعیت مبارزه با بی دینی»را تشکیل داد اما باز هم نتوانست کسروی را از دین ستیزی و اغفال جوانان باز دارد به همین دلیل نواب صفوی کسروی را در 23اردیبهشت 1324در میدان حشمتیه تهران ترور کرد اما کسروی جان سالم به در برد و نواب زندانی گردید و بعد از چندی با در خواست علمای ایران و نجف با قید کفالت آزاد گردید .

 

شهیدنواب صفوی

اقدامات جمعیت فداییان اسلام

1:نخستین اقدام این جمعیت ترور مجدد کسروی در 20 اسفند 1324 بود که به قتل وی در جلسه داد گستری انجامید.

2:عبد الحسین هژیر که نقش اصلی در تقلب انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی داشت توسط فداییان اسلام به قتل رسید .

3:جلوگیری از دفن جنازه رضا شاه در قم و منتقل شدن ان به شهر ری

4:ترور سپه بد علی رزم آرا .که به نخست وزیری منتسب شده بود و هدف از انتساب او نادیده گرفتن جنبش ملی شدن صنعت نفت بود.

5:فداییان اسلام به عنوان مخالفت با پیمان نظامی بغداد «در 16اسفند 1329» که در سال 1334میان عراق و ترکیه منعقد شد و سپس ایران ، انگلستان و پاکستان بدان پیوستند . (این پیمان کشور های منطقه را به عنوان سپر امنیتی و نظامی آمریکا و انگلستان در برار شوروی در می آورد)حسین علاء نخست وزیر وقت را در آستانه سفر به بغداد جهت شرکت در اجلاس این پیمان در روز 25آبان 1334ترور کردند اما وی جان سالم به در برد .

نواب صفوی در شهریور 1332 به دعوت سید قطب الدین از رهبران (اخوان المسلمین)برای شرکت در کنگره اسلامی قدس عازم بیت المقدس شد او در ان کنگره سخنران پر شوری ایراد نمود و مسلمانان را به وحدت برای آزاد سازی سرزمین فلسطین فرا خواند و در این سفر از عراق ، سوریه و لبنان باز دید کرد و برای نجات فلسطین تحریک و تسبیح نمود به طوری که عرفات در سفری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تهران داشت گفته بود : عامل اولیه حرکت وی در این قیام نواب صفوی بود .

 

شهیدنواب صفوی

شهادت

نواب صفوی به همراه یارانش به دنبال ترور حسین علاء نخست وزیر وقت باز داشت شدند آن ها تحت شکنجه های شدید قرار گرفتند و در دی همان سال در داد گاه نظامی محاکمه شدند . سرانجام پس از چند جلسه دادگاه نواب صفوی و سه تن دیگر (سید محمد واحدی ، مظفر ذوالقدری ، و خلیل طهماسبی )را به اعدام محکوم کرد .

حکم داد گاه بامداد 27 دی 1334 به اجرا در امد و ان ها را در تهران به خاک سپردند . مدتی بعد جنازه انان به قم منتقل شده و در ان جا دفن گردید .

 

 


90/1/10::: 6:24 ع
نظر()